Dzi┼Ť Ko┼Ťció┼é daje nam do rozwa┼╝enia scen─Ö z ewangelii ┼üukasza o Zacheuszu, zwierzchniku celników, cz┼éowieku bardzo bogatym, który chcia┼é zobaczy─ç Jezusa. Ewangelista ┼üukasz umiejscawia t─Ö scen─Ö w┼éa┼Ťciwie tu┼╝ po spotkaniu Jezusa z bogatym m┼éodzie┼äcem. Bogaty m┼éodzieniec przyszed┼é do Jezusa z pytaniem „Nauczycielu co mam czyni─ç aby osi─ůgn─ů─ç ┼╝ycie wieczne?”. W rezultacie rozmowy z Panem, bogaty m┼éodzieniec odszed┼é smutny, gdy┼╝ mia┼é liczne bogactwa, do których by┼é przywi─ůzany i z których nie chcia┼é zrezygnowa─ç dla fascynuj─ůcej perspektywy  pój┼Ťcia za Jezusem. Scena z bogatym m┼éodzie┼äcem zrodzi┼éa w sercach aposto┼éów pytanie o zbawienie bogatych. Czy bogaci – ci, którzy maj─ů wszystko mog─ů by─ç zbawieni bez konieczno┼Ťci rozdania wszystkiego ubogim? W odpowiedzi na w─ůtpliwo┼Ť─ç uczniów, Jezus zwróci┼é ich uwag─Ö na Boga i Jego ┼éask─Ö jako konieczny warunek zbawienia. U ludzi nie jest mo┼╝liwe aby si─Ö zbawi─ç ale nie u Boga, bo u Boga wszystko jest mo┼╝liwe.

Zacheusz z dzisiejszej Ewangelii jest antytez─ů bogatego m┼éodzie┼äca. Podobnie jak bogaty m┼éodzieniec, celnik Zacheusz posiada liczne bogactwa, które nie daj─ů mu szcz─Ö┼Ťcia. S┼éysz─ůc o tym, ┼╝e Jezus przechodzi, rodzi si─Ö w jego sercu pragnienie by Go zobaczy─ç. Za ciekawo┼Ťci─ů Zacheusza stoi pragnienie by co┼Ť w swoim ┼╝yciu zmieni─ç. By─ç mo┼╝e ma nadziej─Ö, ┼╝e samo ujrzenie Jezusa wyzwoli w nim wol─Ö ┼╝ycia i poczucie sensu doczesnej egzystencji. Zm─Öczony ┼╝yciem i znienawidzony przez ludzi, nie zwracaj─ůc uwagi na drwiny t┼éumu, wspina si─Ö na drzewo i czeka na Jezusa. W tym niezwyk┼éym spotkaniu, które ma miejsce, Jezus odpowiada na pragnienie Zacheusza; nie tylko pozwala mu si─Ö zobaczy─ç, ale chce zatrzyma─ç si─Ö w jego domu. Mo┼╝emy wyobrazi─ç sobie scen─Ö, w której id─ů razem, Zacheusz grzesznik oraz Jezus – Syn Bo┼╝y. Id─ůc do grzesznika w go┼Ťcin─Ö, Jezus nara┼╝a siebie na ataki faryzeuszów i t┼éumu. By─ç mo┼╝e w┼Ťród tych, którzy szli za Jezusem byli i tacy, którzy zostali przez Zacheusza osobi┼Ťcie skrzywdzeni i oszukani. Jezus jednak jakby zupe┼énie nie boi si─Ö konsekwencji postawienia siebie przy Zacheuszu. Idzie obok niego i przyznaje si─Ö do niego, bo przecie┼╝ przyszed┼é aby „szuka─ç i zbawi─ç to, co zgin─Ö┼éo”.

Spotkanie z Jezusem wyzwala w Zacheuszu pragnienie zmiany ┼╝ycia. Po┼éow─Ö swojego maj─ůtku rozdaje ubogim, a tym, których skrzywdzi┼é zwraca poczwórnie. Zauwa┼╝my, ┼╝e Jezus nie ┼╝─ůda od Zacheusza aby rozda┼é swój maj─ůtek ubogim, Zacheusz sam chce to uczyni─ç. Spotkanie z Jezusem rodzi w nim wolno┼Ť─ç wobec tego, co posiada. Tutaj znajdujemy odpowied┼║ na pytanie uczniów, czy bogaci mog─ů si─Ö zbawi─ç bez konieczno┼Ťci rozdania wszystkiego ubogim? Zacheusz zostaje zbawiony w relacji z Jezusem. Otrzymuje bezwarunkowy dar przebaczenia, który rodzi w nim poczucie sprawiedliwo┼Ťci oraz otwiera na perspektyw─Ö czynienia dobra i wynagrodzenia za wyrz─ůdzone krzywdy. Zbawienie rodzi si─Ö w relacji do Boga. Kto odpowiada na zaproszenie Boga do komunii i przyja┼║ni z Nim ju┼╝ jest zbawiony. Wszelkie dobre dzia┼éanie i zmiana ┼╝ycia jest ju┼╝ tylko konsekwencj─ů relacji z Chrystusem.

Z drugiej strony mo┼╝emy powiedzie─ç, ┼╝e wszelkie wysi┼éki zmiany siebie bez Chrystusa prowadz─ů do nik─ůd. Wcze┼Ťniej czy pó┼║niej rodz─ů frustracj─Ö i niezadowolenie z siebie. „Bo tyle razy próbowa┼éem i nic z tego. Ci─ůgle te same s┼éabo┼Ťci i upadki”. Je┼Ťli celem mojego ┼╝ycia jest zmiana siebie, jaka┼Ť samodoskona┼éo┼Ť─ç,  a nie poznanie Chrystusa i serdeczna komunia z Nim, to mój trud staje si─Ö nie do zniesienia i wcze┼Ťniej czy pó┼║niej prowadzi do zniech─Öcenia. Jest taka scena w Ewangelii, w której Jezus mówi o z┼éym duchu, który wyrzucony b┼é─ůka si─Ö po ┼Ťwiecie a┼╝ w ko┼äcu bierze siedem innych duchów, z┼éo┼Ťliwszych od siebie i wraca do duszy cz┼éowieka starannie wymiecionej i uprz─ůtni─Ötej i czyni w niej ba┼éagan wi─Ökszy ni┼╝ kiedykolwiek. Je┼Ťli przedmiotem naszych stara┼ä jest bycie nieskazitelnym, to z pewno┼Ťci─ů doznamy rozczarowania sob─ů. Je┼Ťli natomiast naszym celem jest wi─Ö┼║ z Chrystusem, to osobista doskona┼éo┼Ť─ç b─Ödzie konsekwencj─ů blisko┼Ťci Chrystusa, wynikiem naszych serdecznych relacji z Panem. Radosna nowina o Zacheuszu polega na tym, ┼╝e Zacheusz pozna┼é Chrystusa i przyj─ů┼é Go rozradowany. Dalsze jego ┼╝ycie, decyzje i dzia┼éanie by┼éy ju┼╝ tylko owocem tego poznania.